Table Of Contents

De missie van TikTok is om mensen te inspireren met creativiteit en vreugde. Ze timmeren aan de weg om een community op te bouwen waar je content kunt creëren en kunt delen. Je kunt de wereld door middel van TikTok ontdekken en met anderen connecten. Maar TikTok is nu eenmaal een social media platform waar algoritmes de dienst uit maken. Zo is de zogenoemde, For You feed, een belangrijk onderdeel om nieuwe dingen te ontdekken. Het is een centraal middelpunt waar de meeste gebruikers hun tijd aan besteden. In dit blog leggen we je alle ins en outs uit over het TikTok algoritme.

Note: Deze informatie heeft TikTok zelf gedeeld in hun nieuwsroom. Het doel van TikTok is om zo transparant mogelijk te zijn.

For You feed van TikTok

Als je de TikTok app opent en terecht komt in de For You feed zie je een hele lijst aan video’s die passen bij jouw interesses. Op deze manier is het makkelijk om content en creators te vinden die je leuk vindt. Achter de For You feed hangt een soort ‘aanbeveling-systeem’ dat ervoor zorgt dat specifieke content getoond wordt aan gebruikers op basis van zijn of haar interesses. Er is dus niet één For You Feed, maar misschien zijn er wel miljoenen verschillenden. Ieder persoon is uniek en daarom is de For You Page voor ieder persoon anders.

De For You feed is dus één van de bepalende features van het TikTok platform. Maar hoe worden de video’s nu geselecteerd? Welk algoritme hangt hier mee samen? We delen een aantal tips en tricks!

Hoe werkt een social media algoritme?

Overal waar je kijkt zijn er algoritmes. Google, YouTube, Spotify, Facebook en Instagram maken er volop gebruik van. Algoritmes zorgen ervoor dat de gebruikers gebruik kunnen maken van een gepersonaliseerde ervaring. De systemen passen de content aan op basis van bijvoorbeeld geselecteerde interesses, maar ook door interacties zoals het plaatsen van een reactie of het volgen van een account. Deze signalen pakt het systeem op en zorgt ervoor dat vergelijkbare content wordt getoond. Content waar minder interactie op is, laat het algoritme juist buiten beschouwing.

Welke factoren beïnvloeden de ‘For You Feed’ van TikTok

Op TikTok is de For You Feed dus uniek voor iedere gebruiker. Het TikTok systeem maakt aanbevelingen bij het rangschikken van video’s gebaseerd op een aantal factoren. Daarbij starten ze bij het selecteren van de persoonlijke interesses als je TikTok installeert. Zo ontwikkelen ze een gepersonaliseerde For You feed.

Andere zaken die van invloed zijn op het TikTok algoritme:

  • Gebruikersinteracties: dit gaat om de interacties met video’s die je hebt. Denk daarbij aan shares, de accounts die je volgt, de comments die je plaatst en de content die je creëert.
  • Videoinformatie: dit gaat om de informatie die je toevoegt bij video’s. Denk daarbij aan de captions, de muziek en de TikTok hashtags die je toepast.
  • Apparaat- accountinstellingen: dit gaat om de algemene instellingen van je TikTok account zoals de taalvoorkeuren, landinstellingen en het type apparaat. Door deze instellingen kan het TikTok systeem ervoor zorgen dat zij op een juiste manier content kunnen tonen. In het algortime krijgen deze factoren een wat lager gewicht, omdat gebruikers deze niet actief als voorkeuren kunnen uitdrukken.

All deze factoren worden in acht genomen en afgewogen bij het bepalen van het TikTok algoritme. Als een lange TikTok video bijvoorbeeld volledig wordt afgekeken door een gebruiker dan weegt dit zwaarder dan bijvoorbeeld of een videokijker uit hetzelfde land komt als de videomaker. Video’s worden vervolgens gerangschikt om te bekijken of het past bij de interesses van de gebruiker. Daarna volgt de uitservering naar de For You feed.

Een video krijgt waarschijnlijk meer weergaven als deze wordt gepost door een account met meer volgers. Maar, ondanks je dit wel zou denken, hebben factoren als het aantal volgers, of dat het account eerder goed presterende video’s heeft gehad, geen directe invloed op het TikTok algoritme.

Het samenstellen van jouw gepersonaliseerde For You Feed

Getting started

TikTok stelt jouw gepersonaliseerde For You Feed van begin af aan al in. Dit doen zij door je een aantal interesses te tonen, zodra je TikTok hebt gedownload en geïnstalleerd op je smartphone. Deze interesses vind je hieronder, waarbij je dus een keuze mag maken. Daarbij kun je dus kiezen uit:

  • Eten
  • Talent
  • Leren
  • Liefde en dating
  • Sport
  • Familie
  • Auto’s
  • Kunst en handwerk
  • Doe-het-zelf en lifehacks
  • Fitness en gezondheid
  • Dansen
  • Vreemd bevredigend
  • Huis en tuin
  • En buiten

Dit is het startpunt voor TikTok en vervolgens gaan zij op basis van jouw interacties op de video’s bijschaven.

Tiktok-interesses-kiezen

Gebruikers die geen categorieën selecteren krijgen na het aanmelden een gegeneraliseerde lijst te zien met populaire video’s om een startpunt te creëren. De eerste set van likes, comments en replays vormen vervolgens de basis en het algoritme leert zo meer over jouw interesses en contentsmaak.

Vind meer over waar je geïnteresseerd in bent

Het TikTok algoritmesysteem komt er meer en meer achter waar jouw interesses liggen als je de interactie aangaat met de TikTok content. De beste manier om de For You feed te verbeteren is vooral door gebruik. Op een gegeven moment zul je merken dat de For You feed alleen nog maar content bevat waar jij geïnteresseerd in bent.

De For You Feed wordt niet alleen gevormd door engagement. Ook wanneer je besluit om nieuwe accounts te volgen zorgt ervoor dat er aanpassingen doorgevoerd worden. Ook als je hashtags, muziek, effecten en trending topics op de Discover tab opzoekt. Al deze factoren zorgen ervoor dat jouw ervaring ‘gecustomized’ wordt en zorgt er wellicht voor dat er nieuwe content categorieën aan de feed worden toegevoegd.

Minder zien van waar je niet geïnteresseerd in bent

Op TikTok zijn er verschillende creators met verschillende interesses en perspectieven. Soms kun je een video tegenkomen die niet helemaal bij jouw intersesses past. Hier heeft TikTok iets op gevonden. Je kunt namelijk aan de ene kant video’s aan je favorieten toevoegen door de video ‘lang in te drukken’.. Maar je kunt ook lang inhouden op een video en klikken op ‘Not interested’. Hierdoor weet TikTok dat je niet geïnteresseerd bent. Ook is het mogelijk om video’s te verbergen van een bepaalde creator. Al deze factoren hebben invloed op de For You feed.

De uitdagingen van algoritmes

Een van de uitdagingen die ontstaan door algoritmes is dat zij ervoor zorgen dat je in een soort ‘filter bubble’ blijft. Het algoritme zorgt er namelijk voor dat je dezelfde soort content continu blijft zien. Er is dus een risico wanneer de For You feed gepersonaliseerd is, je in een constante stroom verkeerd met dezelfde content. Dit is iets waar TikTok goed op probeert te letten.

Het doorbreken van de herhalende patronen

Om de TikTok For You feed gevarieerd en interessant te houden, zorgt het algoritme ervoor dat het verschillende typen content laat zien gecombineerd met de content waarvan het systeem zeker weet dat je het leuk vindt. Bijvoorbeeld: in de For You feed worden over het algemeen geen twee video’s achter elkaar weergegeven met hetzelfde geluid of dezelfde maker. Ook dubbele content, of content die je al eerder hebt gezien of content die als spam wordt beschouwd worden buiten beschouwing gelaten. Het kan echter wel zo zijn dat je een video te zien krijgt die wordt aanbevolen of goed is ontvangen door gebruikers met dezelfde interesses.

Gevarieerde aanbevelingen

Diversiteit is iets waar TikTok veel aandacht voor heeft. Het is voor hen essentieel om een wereldwijde bloeiende gemeenschap te behouden. TikTok brengt mensen dichter bij elkaar. Toch kan het soms gebeuren dat je een video tegenkomt in je feed die niet heel relevant lijkt te zijn op basis van de geselecteerde interesses. Dit is ook iets waar TikTok zich mee bezighoudt. Ze willen diverse video’s in de feed plaatsen zodat je extra mogelijkheden krijgt om nieuwe categorieën tegen te komen, om nieuwe makers te ontdekken of om inspiratie op te doen.

Door regelmatig verschillende video’s te tonen, krijgt het algoritme een beter beeld van wat populair is onder een breed publiek om zo TikTok gebruikers een betere ervaring te geven. Het doel van TikTok is om een balans te vinden tussen het aanbevelen van content dat relevant is voor je, maar ook om je te helpen bij het vinden van nieuwe content en creators zodat je meer kunt ontdekken.

Het beschermen van de TikTok kijkervaring

Het algoritme systeem van TikTok is ook zo ontworpen met veiligheid in het achterhoofd. Content dat schokkend of illegaal is, worden niet doorgelaten tot het algoritme systeem. Ook video’s die net zijn toegevoegd of nog worden beoordeeld of video’s die kunstmatig hun verkeer willen vergroten komen niet in aanmerking voor de For You feed van een gebruiker.

Het verbeteren van de For You feed

TikTok is continu bezig met het verbeteren van het algoritme, waarbij ze verschillende factoren zoals feedback van gebruikers, onderzoek en data in acht nemen. TikTok zit niet stil en is dus constant in ontwikkeling. Grote kans dus dat er regelmatig algoritme updates volgen die de For You feed of de TikTok app in het algemeen beter maken.

Nu weet je alle ins en outs over het TikTok algoritme. Wat vind jij van het algoritme en wat voor video’s krijg jij met regelmaat te zien op jouw feed? Laat het ons weten in de reacties, wij zijn benieuwd!