TikTok is een social media platform waarbij inspirerende en creatieve content in de hoofdrol staat. Gebruikers van het platform kunnen hun ei volledig kwijt en dit delen met miljoenen anderen. Maar hoe kun je als bedrijf inspelen op de stijgende gebruikscijfers van TikTok? TikTok heeft eind juni TikTok Business gelanceerd. Wij vertellen je in dit blog alles over TikTok Business.

Table Of Contents

TikTok Business

Bedrijven en merken zijn natuurlijk ook een onderdeel van TikTok. Het zijn niet alleen de gebruikers die originele content ontwikkelen. Maar we zien dat ook steeds meer organisaties TikTok zakelijk inzetten. Daarbij focussen de bedrijven zich bijvoorbeeld op trends of het verbinden van gemeenschappen met hun merk.

De focus daarbij ligt altijd op het creëren van creatieve content.

Om bedrijven, merken en organisaties te ondersteunen heeft TikTok eind juni TikTok Business geïntroduceerd. Hun hoofdmotto? #Dontmakeads. TikTok vindt het enorm belangrijk dat merken en marketeers op een creatieve wijze hun verhaal kunnen vertellen en op een zinvolle manier met de TikTok-gemeenschap in contact komen. Daarbij staat TikTok voor:

  • Maak TikToks
  • Maak nieuws
  • Maak het interessant
  • Maak iemands dag goed
  • Maak een nieuwe trend

Stuk voor stuk zijn dit punten waar je als marketeer goed over moet nadenken als je besluit om TikTok te gebruiken in je online marketing strategie.

Een nieuw social media platform voor bedrijven

TikTok kun je dus eigenlijk zien als een nieuwe tool om je bereik en stem als bedrijf te versterken en verder te verspreiden. De bedrijven die op een creatieve manier contact leggen met hun doelgroep zijn hierbij het meest succesvol.

TikTok is dus een social media kanaal dat je weer op een andere manier moet benaderen en inzetten voor je merk of bedrijf. Maar waarom is TikTok een interessant social media kanaal om in te zetten voor je bedrijf?

  • Schaal en creativiteit: TikTok is een groeiend medium wat interessant kan zijn om als bedrijf op in te haken. Daarnaast is TikTok platform dat gebaseerd is op entertainment en humor. Als merk kun je jouw verhaal dus op een creatieve manier vertellen.
  • Zicht, beweging en geluid: De mogelijkheden voor de content die gebruikers en merken kunnen maken is eindeloos: je kunt aan de slag met geluid, muziek, geluidseffecten, voice-overs, reacties en meer.
  • Hechte gemeenschap: TikTok draait om ‘meedoen’. Dit biedt marketeers de kans om content te creëren dat deel uitmaakt van de hechte gemeenschap. Op TikTok kunnen mensen zo betrokken en geïnspireerd raken door een marketingcampagne dat ze er bijvoorbeeld hun eigen TikTok versie van maken. Zo kunnen merken daadwerkelijk ervaren welke impact een campagne heeft op mensen.
  • De plek waar cultuur gemaakt wordt: TikTok is een open platform waar iedereen en elk merk ontdekt kan worden. Tevens geeft het je de de mogelijkheid om te leren en te zien wat er over de hele wereld gebeurt. Het geeft inzichten in diverse culturen, mensen en gewoonten.
  • Naadloze en eenvoudige oplossingen: Met TikTok is het mogelijk om originele verhalen te maken. Dit kunnen stuk voor stuk video’s zijn die op een volledig smartphone scherm bij de gebruiker verschijnen. TikTok geeft aan dat zij ook zoveel mogelijk zoeken naar nieuwe oplossingen. Zo is het onlangs mogelijk geworden om bijvoorbeeld AR-effecten toe te voegen, waarmee gebruikers een augmented reality-ervaring kunnen beleven.

Maak geen advertenties, maar maak TikToks

Op TikTok adverteren gaat net even wat anders dan je gewend bent vergeleken met andere social media platformen zoals Facebook. TikTok is namelijk ontworpen om te inspireren. Daarbij staat authentieke en creatieve content centraal. Deze luchtige en unieke content is wat TikTok zo speciaal maakt.

Voor bedrijven en merken is het dus ook van belang om hier op een creatieve manier mee om te gaan. De inhoud van een advertentie of campagne moet gebruikers aanspreken en het moet passen bij de doelgroep. Door hier op een unieke en speelse wijze mee om te gaan val je op als merk. Zo is het zelfs mogelijk om met unieke content viraal te gaan en zo ook andere doelgroepen te bereiken.

TikTok marketplace voor contentmakers

Extra tof is dat TikTok een zogenoemde Creator Marketplace heeft opgezet in een aantal regio’s als een test. Dit hebben zij gedaan om de samenwerking tussen merken en videomakers te bevorderen. Bedrijven kunnen zo contentmakers ontdekken en samenwerken om campagnes op te zetten.

Kortom met TikTok Business kun je als marketeer verschillende kanten op. Belangrijk is om vooral dus op een creatieve manier aan de slag te gaan om de gebruikers te inspireren.

Zet jij TikTok al in voor jouw bedrijf? Zo ja op welke manier?